marți, 11 august 2009

Ion Barbu : Isarlâk

Pentru mai dreapta cinstire a lumii lui Anton Pann


La vreo Dunăre turcească,
Pe şes veşted, cu tutun,
La mijloc de Rău şi Bun,
Pân' la cer frângându-şi treapta,
Trebuie să înflorească:
Alba,
Dreapta
Isarlâk !

Ruptă din coastă de soare!
Cu glas galeş, de unsoare,
Ce te-ajunge-aşa de lin,
Când un sfânt de muezin
Fâlfâie, înalt, o rugă
Pe fuişor, la ziua-n fugă...

*

- Isarlâk, inima mea,
Dată-n alb, ca o raia
Într-o zi cu var şi ciumă,
Cuib de piatră şi legumă
Raiul meu, rămâi aşa!

Fii un târg temut, hilar
Şi balcan-peninsular ...
La fundul mării de aer
Toarce gâtul ca un caer,
În patrusprezece furci,
La raiele; rar, la turci!
Bată, într-un singur vin:
Hazul Hogii Nastratin.
Colo, cu doniţi în spate,
Asinii de la cetate,
Gâzii, printre fete mari,
Simigii şi gogoşari,
Guri cască când Nastratin
La jar alb topeşte in,

Vinde-n leasă de copoi
Căţei iuţi de usturoi,

Joacă şi-n cazane sună,
Când cadâna curge-n Lună.

*

Deschideţi-vă, porţi mari!
Marfă-aduc, pe doi măgari,
Ca să vând acelor case
Pulberi, de pe lună rase,
Şi-alte poleieli frumoase;
Pietre ca apa de grele,
Ce fireturi, ce inele,
Opinci pentru hagealâc
Deschide-te, Isarlâk!
Să-ţi fiu printre foi, un mugur.
S-aud multe, să mă bucur
La răstimpuri, când Kemal,
Pe Bosfor, la celalt mal,
Din zecime în zecime,
Taie-n Asia grecime;

Când noi, a Turciei floare,
Într-o slavă stătătoare

Dăm cu sâc
Din Isarlâk!

_______________________________________________________

"La mijloc de Rău şi Bun" suntem şi noi aici, în România, "într-o slavă stătătoare" în care ieri mi-a fost imposibil să înţeleg de ce nu a existat nici cea mai măruntă ştire în ziare, o notiţă măcar, în care să fie anunţaţi cititorii că la orele 13 se va petrece înmormântarea unui om bun şi talentat care s-a dăruit oamenilor, nici în ziare, nici la TV. Ce credeţi însă că s-ar fi întâmplat dacă, Doamne fereşte, că nu doresc asta nimănui, ar fi murit Adrian, Copilu' Minune? Pariem că ziarele toate şi televiziunile toate nu ar fi prididit să pună chenare negre şi dea în direct, în reluare şi în re-reluare această ştire?

Eu m-am hotărât să dau cât mai des cu sâc din turnul meu de fildeş spre o lume în care mi-e din ce în ce mai greu să mă integrez....
________________________________________________________

Niciun comentariu: